Bábušky z Černobylu

Včera na televizním kanálu ZOOM vysílali dokumentární film - Bábušky z Černobylu. Smekám před těmito ženami.

Tak jsem si včera večer udělala kafe a sedla k televizi. Po dlouhé době jsem si tento přísroj pustila. Přepínala jsem mezi reklamami. Film pořádně žádný, reklama, reklama a zase... Najednou jsem zastavila na kanálu Zoom, zaujala mě stará paní v šátku, co sotva šla, ale i přes to její chůze měla švih. Ne, jako ta moje, co se vleču z práce, nohy za sebou tahám, jako těžký balvan.

Začal dokument o bábuškách z Černobylu. Viděla jsem starou ženu, co si brala prut a šla na lov. Doufala, že si uloví nějakou tu rybku, i přestože bylo po dešti a jak sama říkala, po dešti asi žádnou nechytí. Ale hlad je hlad, a jíst se musí, tak se jde na lov. Musím přiznat, že jsem od té chvíle televizi nepřepla.

Netušila jsem, že nějaký člověk po jaderné katasrofě v Černobylu v této lokalitě ještě bydlí. Nejen, že bydlí, ale touží bydlet. Touží, tak moc, že i přes přísný zákaz se vrátí do svého rodného domu a začně hospodařit.

V pusté krajině, kde není široko daleko žádná civilizace, žijou staré ženy, každá bydlí ve svém domě. Jen v jednom domě žijou dvě sestry, z toho jedna je postižená. Žijou samy, muži jim zemřeli, děti žijou daleko ve městě, nebo jsou také mrtví. Musejí se spolehnout jen a jen na sebe. A tak si tam žijou. Jsou neskonale šťastné, že můžou být ve svém domě. Stáří těchto bábušek je v rozmezí 75-80 let. Žijou v domech  s jaderným prachem, pijou radioaktivní vodu, pěstují zeleninu a ovoce v radioaktivní půdě a mají slepice a husy a králíky. Vesele baští radioaktivní houby a přesto tyto ženy jsou tak plné elánu a života. Musí každý den tvrdě dřít, aby neměly hlad. Musí ještě k tomu všemu chránit úrodu, co tak těžce vypěstují, před divokou zvěří, které je v Černobylu všude dost. Nikde žádný chlap, který by pomohl. Jednou za měsíc přijede pošta, někdy i za 4 měsíce. V zimě tam za nimi nikdo nejezdí, ani lékař ani pošťák, protože mají strach z vlků. V zimě jsou v kraji vlci, všude, všude kam se podíváš je vlk. Když se bábušek redaktorka ptala, jestli se tam samotné nebojí, všechny odpověděly, že ne, že se nikdy nebály.

Pro mě jsou tyto ženy neuvěřitelná stvoření. Já, když je mi zima, otočím kolečkem termostatu a plynový kotel zařídí své.Když zatoužím po chlebu a mase, zaběhnu na roh do obchodu. Když je mi smutno, zajdu s přáteli na skleničku, nebo do kina. Když mě bolí zub, nebo mám jinou bolístku, lékaře mám dá se říct, kousek za domem. A přesto, mám pocit, že jsem unavená, smutná z toho, že stárnu všechno mě bolí, a příliš pracuji a málo si užívám. Ale po shlédnutí tohoto dokumentu jsem zjistila, že opak je pravdou. Vždyť já se mám dobře, mám jen to co jsem si vybrala. I ony, bábušky z Černobylu, mají to co si samy vybraly, a jsou tam tak šťastné.

 

Autor: Lucie Michalová | pondělí 4.9.2017 20:46 | karma článku: 27,27 | přečteno: 783x
  • Další články autora

Lucie Michalová

Poznáte tyto verše

Někdy bychom chtěli vytvořit něco co by po nás zůstalo na mnoho let. Postavit dům, zasadit strom, namalovat obraz. No, patřím mezi ty, co využívají co jiní postavili, napsali nebo nazpívali. Však jednou za čas mám chuť to změnit.

25.4.2024 v 10:51 | Karma: 5,82 | Přečteno: 99x | Diskuse| Ona

Lucie Michalová

Posmrtný život

Je to věčné téma. Posmrtný život. Existuje? Pokud chceme vidět duchy, tak je uvidíme, ikdyž tam nejsou. Kdo chce věřit, tak uvěří. Kdo ničemu nevěří, neuvěří. Pro klid duše tohle téma lidé raději moc neprobírají, protože co kdyby

20.2.2024 v 13:09 | Karma: 13,12 | Přečteno: 331x | Diskuse| Poezie a próza

Lucie Michalová

Budíček

Sny. Krásné. Něžné. Bojovné. Hysterické. Erotické. Budovatelské. Stavitelské. Zdá se, že se nám to jen zdá. Je to jen sen? Nebo touha. Toužíme postavit dům, zasadit strom a zplodit syna. Sny jsou naše realita.

18.2.2024 v 0:40 | Karma: 7,74 | Přečteno: 146x | Diskuse| Osobní

Lucie Michalová

Láska první a na celý život

Každý jsme ji měli... lásku jako z filmu. Jediná a opravdová. Zdá se, že je na celý život. A ono se po čase ukázalo, že je to letní románek. Tak na odlehčení jarních dní. Všude to pučí. Sněženky krásně kvetou. Tak píseň, chraplavá

15.2.2024 v 18:15 | Karma: 9,09 | Přečteno: 252x | Diskuse| Ona

Lucie Michalová

A přeci se točí

Nezapomínáme někdy jako národ, kdo jsme a odkud jsme? Kdo byli naši předci a za co bojovali, za jakou pravdu. Za naší rodnou řeč, za naši korunu, za svobodu, ikdyž věděli, že jednoduché to nebude, šli a bojovali všemi prostředky.

15.2.2024 v 10:14 | Karma: 11,86 | Přečteno: 222x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident má absolutní imunitu. Trump zaměstnal Nejvyšší soud, věří v průtahy

25. dubna 2024  19:09,  aktualizováno  19:40

Nejvyšší soud USA se poprvé zabývá otázkou, zda mají bývalí prezidenti absolutní imunitu vůči...

Trvalo to měsíc. Baltimore otevřel kanál pro lodě uvězněné po zřícení mostu

25. dubna 2024  19:34

Měsíc po zřícení přístavního mostu proplula nově otevřeným plavebním kanálem v Baltimoru první loď....

Chcete peníze? Máme otázky! Jourová jménem Bruselu griluje Ficovu vládu

25. dubna 2024  19:25

Nikdo si nepřeje, aby Slovensko přišlo o peníze z evropských fondů, řekla ve čtvrtek...

Ázerbájdžán v Karabachu zboural arménskou vesnici, na místě staví mešitu

25. dubna 2024  18:55

Ázerbájdžán v jedné ze znovuzískaných vesnic v Náhorním Karabachu zbořil 200 let starý arménský...

  • Počet článků 76
  • Celková karma 9,72
  • Průměrná čtenost 530x
Ráda píšu básně, malé texty, snažím se být vnímavá, věřím v dobro.